Türkiye, enerji bağımsızlığı hedefinde önemli bir adım daha atıyor. Ülkemiz, derin deniz sondaj ve keşif kapasitesini artıracak iki yeni 7. nesil gemiyi filosuna katmaya hazırlanıyor. Bu gemilerle, Türkiye dünyanın en büyük ve modern 4 enerji filosu arasında yer alacak. Zaten mevcut 4 sondaj gemisi, 2 sismik araştırma gemisi ve 1 yüzer doğal gaz üretim platformuyla faaliyetlerini sürdüren Türkiye, bu yeni gemilerle denizlerdeki operasyonlarını önemli ölçüde genişletecek ve güçlendirecek. Güney Kore'de inşa edilen gemiler, 12 bin metre derinliğe kadar sondaj yapabiliyor. 228 metre uzunluğunda ve 42 metre genişliğindeki gemilerde helikopter pisti ve 200 kişilik yaşam alanı bulunuyor. 2029 yılına kadar kesintisiz operasyon yürütme kapasitesine sahip bu dev gemiler, Türkiye'nin enerji alanındaki iddiasını perçinliyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar'ın açıklamasına göre, ilk geminin iki ay içinde Türkiye'de olması bekleniyor. Akreditasyon ve sertifikasyon süreçlerinin ardından Ocak ve Şubat aylarında operasyonel hale gelmesi planlanıyor.

Türkiye'nin Güçlü Sismik Araştırma Gemileri

Türkiye'nin yerli sismik araştırma gemisi envanteri, 2012 yılında Barbaros Hayreddin Paşa ile başladı. Bu gemi, 8 kilometre derinlikteki jeolojik yapıları inceleyebiliyor ve iki ve üç boyutlu sismik veri toplayabiliyor. Uydu haberleşmesiyle otomatik yön ve pozisyon tayini yapabilen Barbaros Hayreddin Paşa'nın brüt ağırlığı 4 bin 711 ton, uzunluğu 84 metre ve genişliği 21,6 metredir. Gemide bir helikopter pisti de bulunmaktadır. MTA Oruç Reis ise 2012 yılında tamamen yerli imkanlarla inşa edildi ve 2017'de operasyonel hale geldi. İleri teknoloji ekipmanlarla donatılan Oruç Reis, açık denizlerde iki ve üç boyutlu derin sismik araştırmalar yapabiliyor. Petrol ve doğal gaz araştırmalarının yanı sıra, kıta sahanlığı gibi stratejik öneme sahip bilimsel araştırmalar da yürütüyor. 15 bin metre derinliğe kadar görüntüleme yapabilen gemi, modern uzaktan kumandalı su altı aracıyla 1500 metre derinliğe kadar inceleme yapabiliyor ve numune alıp analizler gerçekleştirebiliyor. Geçtiğimiz yıl Somali'de kıtalararası görevini tamamlayan MTA Oruç Reis, ağustos ayında yeni görevi için hazır olacak.

Türkiye'nin Modern Sondaj Gemileri

Türkiye'nin ilk milli sondaj gemisi Fatih, 2017'de TPAO envanterine katıldı. 29 Mayıs 2020'de Karadeniz'deki ilk milli sondajı gerçekleştirdi. 6. nesil teknolojiyle çalışan Fatih, 12 bin 200 metre derinliğe kadar sondaj yapabiliyor. 229 metre uzunluğunda, 36 metre genişliğinde ve 51 bin 283 groston ağırlığındaki Fatih, aktif konumlandırma sistemiyle 6 metre yüksekliğindeki dalgalarda bile sabit kalarak çalışabiliyor. Fatih ile Karadeniz'de yapılan doğal gaz keşfi, 2020'nin en büyük deniz keşfi oldu. Yavuz, 2018'de TPAO tarafından satın alındı. 230 metre uzunluğunda ve 36 metre genişliğindeki Yavuz, 12 bin 200 metre derinliğe kadar sondaj yapabiliyor. Çift kuleli tasarımıyla eş zamanlı operasyonlara imkan sağlayan Yavuz'da spor salonu, sinema salonu, dinlenme odaları ve bir mini hastane bulunuyor. Kanuni ve Abdülhamid Han gemileri ise filoya daha sonra katılarak, Türkiye'nin derin deniz sondaj kapasitesini daha da artırdı. Abdülhamid Han, 7. nesil üstün teknolojiye sahip en güçlü gemi olarak öne çıkıyor.

Osman Gazi Yüzer Üretim Platformu: Enerjide Yeni Bir Dönem

Türkiye'nin ilk yüzer doğal gaz üretim platformu Osman Gazi, yenileme çalışmalarının ardından hizmete girmeye hazırlanıyor. 2026'nın ortasında faaliyete geçecek platform, Karadeniz'deki doğal gaz üretimini iki katına çıkaracak ve günlük 20 milyon metreküpe ulaştıracak. Bu sayede yaklaşık 8 milyon hanenin doğal gaz ihtiyacı karşılanmış olacak. Platform, belirlenen lokasyonda 20 yıl boyunca görev yapacak. Osman Gazi, Türkiye'nin enerji bağımsızlığı yolculuğunda önemli bir dönüm noktasıdır. Bu gelişme, Türkiye'nin enerji güvenliğini sağlama ve enerji üretimini çeşitlendirme hedeflerine önemli katkı sağlayacaktır.